Wat is het doel van growth hacking?
Het primaire doel van een growth hacker is het laten groeien van een bedrijf en een manier vinden om zo efficiënt mogelijk voor nieuwe klanten te zorgen.
Wat doet een growth hacker?
Een growth hacker experimenteert.
Als growth hacker moet je snel kunnen werken en daarom moet je zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen. Het is dus belangrijk dat een growth hacker zelf ook kan developen, met data overweg kan en dat hij zelf kan designen. Hij/zij hoeft niet in alles een expert te zijn, maar moet in ieder geval van alles de basis snappen om het grootste deel zelf uit te kunnen voeren. Je hebt een brede skillset nodig. Data-kennis is nodig om te zien wat je groei remt en welke tactieken wel/niet werken. Daarnaast heb je de creatieve marketing skills nodig om oplossingen te bedenken en tot slot technische skills om die ideeën ook uit te voeren. Een growth hacker stelt het doel boven de middelen.
Voordelen van growth hacking
Growth hacking toepassen binnen jouw bedrijf? Zo doe je dat
Om te beginnen is het belangrijk om te bepalen waar je die groei gaat realiseren. Is dat op het gebied van webbezoekers, leads of aankopen? Aan de hand van verschillende fases onderzoek je waar je het snelst op kan groeien. Als je die fase weet, ga je met een growth-hack-team brainstormen voor ideeën.
Brainstorm
Tijdens de brainstorm is het de bedoeling om zo creatief mogelijk aan de slag te gaan. Er is geen limiet aan het aantal ideeën. In een latere fase ga je bepalen welke ideeën de meeste kans hebben om te slagen.
Na de brainstorm bepaal je welk idee het best toe te passen is. Bij de growth hack gebruik je technische skills, zet je in op creatieve marketing en gebruik je de data om experimenten te testen. Deze combinatie zorgt ervoor dat je jouw doel gaat behalen.
Growth hacks zijn snel uit te voeren oplossingen. Daarom is het belangrijk om deze regelmatig te analyseren op de voortgang. Er moet continu worden gemeten en geanalyseerd welke strategieën het beste werken.
Bij het inrichten van de growth hack is het belangrijk om een einddatum aan te houden. Wanneer de growth hack binnen deze periode geen succes is, sluit je deze af en ga je door naar een andere oplossing. Heeft de growth hack wel bijgedragen aan de groei van je bedrijf? Gebruik deze dan als strategie om de groei door te zetten. Wees kritisch in wat wel en wat niet werkt en blijf niet te lang hangen in experimenten die niet het gewenste resultaat behalen.
Het is belangrijk om te onthouden dat growth hacking een iteratief proces is waarbij regelmatig wordt geëvalueerd en bijgesteld. Het is niet een eenmalige oplossing maar een continu proces van experimenteren, analyseren en optimaliseren.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.